Rapat 1 Malaysia : Majlis Pelancaran Gotong Royong Perdana & Ziarah Kasih sempena Sambutan ke- 69 Hari Keputeraan DYMM Tuanku Raja Perlis

PNM Perlis melalui Skuad Promosi PNM Perlis telah megadakan pameran dan kempen daftar ahli perpustakaan sempena Program Rapat 1 Malaysia yang berlangsung pada 5 Mei 2012 (Sabtu), 8.00 pagi bertempat di Padang Permainan Kg. Baru Kok Klang, kawasan Chuping, Perlis. Program ini merupakan anjuran daripada Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) negeri Perlis. DYTM Tuanku Raja Muda Perlis bersama DYTM Raja Puan Muda Perlis berangkat mencemar duli merasmikan program tersebut. Pelbagai aktiviti dijalankan seperti kenduri rakyat, pameran jabatan, pemeriksaan kesihatan, senam seni, lawatan dan ramah mesra bersama penduduk kampung dan sebagainya.

Perpustakaan Awam Negeri Perlis turut mengambil peluang mengadakan kempen daftar ahli perpustakaan iaitu PD Kok Klang dan Perpustakaan Pusat yang berhampiran dengan kawasan tersebut. Selain dari itu, perpustakaan turut mengadakan aktiviti membaca jawi, membaca berita dan membaca buku cerita kepada orang ramai. Aktiviti tersebut mendapat sambutan yang menggalakkan daripada orang ramai. Di sini, daripada pemerhatian dapat disimpulkan bahawa masyarakat Malaysia adalah celik jawi dan menyangkal dakwaan yang menyatakan majoriti daripada masyarakat tidak tahu membaca.

No comments: